Veel gestelde vragen
Om de drempel voor bezoekers zo laag mogelijk te houden, zijn de adviezen en hulp van de deskundigen in het Repair Café gratis. Een vrijwillige bijdrage wordt zeer op prijs gesteld! In het Repair Café staat een fooienpot op tafel, waar tevreden bezoekers hun bijdrage in kunnen doen. Met deze donaties kunnen wij (een deel van) onze kosten betalen.
Wij hebben een beperkte voorraad veel voorkomende kleine onderdelen op voorraad. Denk hierbij aan stekkers, fittingen, zekeringen, kroonsteentjes, fietslampjes etc.
Nee. Wij komen niet aan huis voor een reparatie.
U kunt bij ons terecht voor o.a. reparatie van (elektrische) huishoudelijke apparaten, (elektrische) gereedschappen, verlichting, eenvoudig naai- en verstelwerk, het slijpen van messen en scharen enz. enz. Beperkingen zijn vaak gewicht van een apparaat en de benodigde aansluitingen.
Als voorbeeld: een wasmachine is niet eenvoudig te transporteren en de benodigde aansluitingen zijn op onze locaties niet beschikbaar.
Apparatuur en kleding moet schoon worden aangeleverd.
Nee. U dient zelf te zorgen voor een juiste afvoer van het defecte apparaat.
In sommige gevallen kan het handig zijn nog goede onderdelen uit een apparaat te halen voor toekomstige reparaties. Dat zal altijd in overleg gaan en wij zorgen dan dat de restanten op de juiste manier worden afgevoerd.
Nee. Het is de bedoeling dat de bezoeker betrokken is bij de reparatie. Ook al is er weinig of geen kennis bij de bezoeker aanwezig dan blijkt dat het samen repareren toch heel leuk en leerzaam kan zijn.
Ja. Stofzuigers worden regelmatig aangeboden waarbij de stofzuiger stinkt of het in zijn geheel niet meer doet. Stinken is vaak het gevolg van niet regelmatig vervangen van de stofzuigerzak en secondaire filters. De motor wordt daardoor extra belast en zal oververhit kunnen worden met defect raken tot gevolg. Onze ervaring is dat als de stofzuiger het helemaal niet meer doet dat vaak een draadbreuk aan het einde van de opwindhaspel de oorzaak is. Dit ontstaat doordat de kabel tot aan het einde uit de haspel wordt getrokken en daardoor het aansluitpunt zwaar belast wordt. Ons advies is dan ook de kabel er niet in zijn geheel uit te trekken maar ca. 1 meter op de haspel te laten zitten. Vaak heeft de leverancier een plakbandje op de kabel aangebracht tot waar deze uitgerold mag worden. (zie ook de handleiding)
Nog wel een belangrijk punt:
Wij krijgen regelmatig stofzuigers aangeboden waarbij de stofzuigerzak overvol zit en de secondaire filters blijkbaar nog nooit zijn vervangen. U zult begrijpen dat uit hygiëne en gezondheid oogpunt wij onze reparateurs willen beschermen en dus zullen wij dergelijke apparaten weigeren. Zorg vooraf dat de stofzuigerzak en andere filters vervangen zijn door nieuwe en wij helpen u graag.
Voor een reparatie houden wij een streeftijd aan van 15 tot 30 minuten. De ervaring leert dat als er meer tijd nodig is voor een reparatie dat de kans op succes sterk afneemt. Ook is deze streeftijd er voor dat andere bezoekers ook binnen redelijke tijd aan de beurt komen. Als er een oplossing in zicht is en het niet al te druk is zullen wij natuurlijk proberen de reparatie af te maken.
Wij hebben mogelijkheden om reparaties of aanpassingen aan kleding uit te voeren.
U bent dus welkom met eenvoudige textielreparaties. Het zal dan gaan om kleine aanpassingen of herstelwerk aan de aangeboden kleding.
Nee. Wij geven geen garantie op reparaties. Wij doen ons uiterste best een zo goed als mogelijke reparatie uit te voeren maar kunnen niet garanderen dat het apparaat niet weer defecten zal vertonen.
Wij zijn terughoudend met reparaties aan magnetrons en combi-magnetrons. Tijdens de reparatie is na opening gevaar door straling voor de reparateurs en omstanders. Deze apparaten werken intern met zeer hoge spanningen dat extra gevaar met zich meebrengt. Ook na het weer sluiten kan er door stralingslekken toch straling in de omgeving terecht komen. Wij willen het risico niet nemen om aan een niet veilig apparaat te werken of dit na reparatie af te leveren.
Nee. Dit soort apparaten hebben bepaalde aansluitingen nodig om te kunnen functioneren. Deze aansluitingen hebben wij in onze Repair Café locatie niet voorhanden. U zult begrijpen dat de omvang, aansluitingen, gewicht enz. een reparatie binnen de gehanteerde termijn niet mogelijk maakt.
Een apparaat ontkalken behoort tot het standaard onderhoud en behoud van een apparaat. Ontkalken is iets wat de gebruiker zelf dient te doen.
Voordat u gaat ontkalken lees dan eerst de gebruiksaanwijzing en gebruik het juiste middel. Wij zien vaak apparaten die defect zijn geraakt door onjuist gevolgde procedures en heel vaak het gebruik van een verkeerd ontkalk middel.
Met name bij koffiezetapparaten is het gebruik van schoonmaakazijn funest!
U bent altijd van harte welkom. Geniet van de gezellige sfeer, maak contacten, neem een kop koffie of thee. Als u enige technische kennis heeft kijk of help dan mee met onze reparateurs.
Er kan maar één item per keer aangeboden worden. Dit om wachttijden van andere bezoekers te beperken. Wel kan na reparatie, als de tijd dat toelaat, een tweede item aangeboden worden maar dan is het weer achter in de rij aansluiten bij de wachtende bezoekers.
Senseo’s zijn bij ons, maar ook landelijk gezien, veel aangeboden apparaten. Wij hebben specifieke kennis in huis m.b.t. de Senseo reparatie mogelijkheden. Dus kom gerust langs. Neem wel alles mee zoals de padhouders en watertank.
Nee. Wij kunnen zeker niet alles repareren. Er zijn een aantal factoren die hierbij een rol spelen. Beschikbaarheid van kennis en ervaring bij onze reparateurs. Het verantwoord en veilig kunnen repareren met weer een veilig gebruik na een reparatie. Beschikbare onderdelen en documentatie voor diagnose. Complexheid van het apparaat en vervangmogelijkheden van onderdelen. B.v. een moderne flat screen TV bestaat uit een elektronica deel, een voeding en een scherm. Dit zijn geen zaken waar je door vervanging van een klein onderdeel een probleem kan oplossen. Een complete eenheid bestellen en vervangen geeft nog geen garantie van het weer goed functioneren van het apparaat maar de kosten voor het onderdeel zijn wel gemaakt.
Zo zijn er nog wel wat voorbeelden te noemen waar het moeizaam is tot een geslaagde reparatie te komen.
Ook hebben wij niet op elk gebied expertise in huis dus zijn wij voortdurend op zoek naar vrijwilligers om het bestaande team aan te vullen en de kennis uit te breiden.
Ja natuurlijk kan dat. Wij zijn blij met elke donatie van personen, bedrijven of instellingen die het Repair Café initiatief omarmen en waarderen.
Neem contact op met het desbetreffende Repair Café.